انجمن ایرانی ژئومورفولوژی

او با انتخاب گنبد به عنوان خانة بهرام برای دختران پادشاهان هفت اقلیم، آن را مظهری برای بازتاب هنرمقدس -که در واقع تجلی سرمشق ازلی است- قرار داده، زیرا خداوند معمار بزرگ جهان است و این صفت را به انسان که خلیفة او بر روی زمین است، بخشیده است. او هفت گنبد را در جایی بر روی زمین و در زیر آسمان برای دختران پادشاهان هفت اقلیم ساخته است. این سیاره بسیار گرم است و درجه حرارت سطح آن در هنگام روز به حدود 427 درجه سانتیگراد و در شب به 173 درجه زیر صفر کاهش می یابد . در نتیجه درجه حرارت در سطح زهره به ۴۷۱ درجه سانتیگراد میرسد که بیش از دمای ذوب سرب (۳۲۷٫۵ °C) است.

کریستالهای غیرهمتراز یا لرزان، سان داگهای رنگارنگ و کشیده را ایجاد میکنند، وقتی نور از میان کریستالها تحت زوایای انحرافی غیرمطلوب تا ۵۰ درجه عبور میکنند دنبالهٔ سان داگ Tail را ایجاد میکنند که دورتر از خورشید امتداد پیدا میکنند. جواب ایشان این است که اگر هفت آسمان را راههای عبور و مرور ملائکه و صعود اعمال بندگان و نزول امر الهی و مانند آن بدانیم ناچاریم مفهومی ملکوتی را از آن برداشت کنیم.

مروارید سفید نماد “الروح” است که گنبد آن همة خلقت را احاطه می کند؛ روح کلی، که قبل از سایر مخلوقات خلق شده (اَوَّلُ مَا خَلَقَ اللهُ ٱلرّوحَ)، و عرش الهی نیز که همه چیز را در بر می گیرد (العرش،المحیط). این سرزمین مقدس ارزش خود را از معنویتی باز می گیرد که مدتهای مدید موقوف آن بوده است. احتمال بالایی وجود دارد که این سیاره در ابتدای شکلگیری از لایههای سبکتر و جوی ضخیم بهرهمند بوده که به دلیل نزدیکی بیش از اندازه به ستاره مادری و تحت تابشهای آن، این جو و این لایهها را از دست داده و شاید آنچه امروز میبینیم به نوعی فسیل ساختار اولیه آن باشد، اما باز هم گزینه جدید و امکان جدیدی به دنیای متنوع سیارات فراخورشیدی اضافه شده است.

ازهمین جاست که وقتی امتی از نظر معنوی میخواهد احیا شود، به سرزمین بومی خود باز می گردد، در واقع به خویشتن خویش باز می گردد. اگر به زبان عرفان سخن گفته شود، این مرحله را وجد گویند. این مرحله را می توان “یادآوری”(3) نامید؛ یادآوری آنچه در پیش و در عالم بالا بود؛ زمانی که آدم ما را به این دیر خراب آباد نیاورده بود. پیش از این فضاپیما، دولت شوروی یکبار دیگر نیز برای رساندن فضاپیمایی به سطح این سیاره تلاش کرده بود که این اتفاق با شکست مواجه شده بود. ایرانیها نیز ضمن تقسیم زمین به هفت اقلیم برای آن مرکزی قائلند، ایران شهر در کشور مرکزی؛ یعنی خونیرس(6) واقع است (شکل 2). در اوستا خونیرس شریفترین قسمت زمین است (اوستا، 1369: 54). منابع دورة اسلامی نیز به این تقسیم بندی توجه دارند.

این مسأله به مرکزی معنوی اشاره دارد که از نظر جوینده در واقع مرکز دنیاست و انعکاس مرکز ازلی یا بهشت زمینی است. همانطور که اشاره کردیم به منظور دانلود و نصب این بازی ها در اغلب موارد هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. بزرگترین دستاورد کاسینی از مشتری، ثبت دقیقترین پرترهی رنگی از این سیاره (تا آن زمان) بود.از دیگر مشاهدات کاسینی میتوان به ابر تاریک چرخانی در بخش بالای جو مشتری اشاره کرد که تقریبا هماندازهی لکهی سرخ بزرگ بود و در نزدیکی قطب شمال آن قرار دارد. کاسینی این تصویر را درست دو روز قبل از وداع با زحل به ثبت رسانده استتصویری از ابری طوفانی که کاسینی از قطب شمال زحل ثبت کرده است.

البته بهترین نمای عطارد توسط تلسکوپ هنگامی مشاهده میشود که به بالاترین ارتفاع خود از افق، در میانه روز برسد. زیرا فاصله بین آسمانها و اندازه آنها در روایات با فاصله سیارات منظومه شمسی و اندازه آنها متفاوت است. هفت عدد مادر کبیر است، هفت طبقة کیهان، آسمانها، دوزخها، سیارات بزرگ و فلز مرتبط با سیارات، دوایر عالم، انوار خورشید، عمر انسان، ستونهای خرد، بخشهای قمری، رنگین کمان، روزهای هفته، نت های موسیقی، عجایب هفتگانه و غیره. زمین، مادر و دایة تمام امتهاست و به همین دلیل مقدّس است.

بدون شک جدا از سایر موارد مثبتی که بازی Borderlands در بخش های مختلف خود دارد، اما نقطه قوت و اتکای اصلی آن بر دوش گیم پلی بازی است و در حقیقت اکثر تحسین های منتقدان و بازیبازان و جذب کردن تعداد زیادی طرفدار برای این فرنچایز، به دلیل گیم پلی فوق العاده جذاب، پر محتوا و اعتیاد آور آن است که بازیبازا را دائما به بازی کردن تشویق می کند و مخصوصا با یک سیستم لوتینگ فوق العاده عالی، لذت گشت و گذار در دنیای بازی و کشف آیتم ها و انجام ماموریت های جدید تشویق می کند.

اورانوس در آسمان همان مسیری را می پیماید که سیارات دیگر می پیمایند ، اما حرکت ظاهری آن نسبتاً کند است وهرگردش کامل به دور خورشید راتقریباً در 84 سال تمام می کند. اگر ثابت شد که در میان هفت آسمان تنها آسمان پایین مزین به کواکب است، بدون تردید سیارات منظومه شمسی نمیتوانند مصادیق آسمانها باشند، زیرا ستارگانی که زینت آسمان پایین شمرده شدهاند در محدودهای بسیار بزرگتر از فضای منظومه شمسی قرار دارند و همه سیارات منظومه شمسی در بهره بردن از نور آنها یکسان هستند. مگر این که کسی مخلوق را به انسان تاویل نماید که تأویلی بسیار ناپسند است؛ اشکال دوم این که این ادعا از سوی سدرةالمنتهی مطرح است که در پایان آسمان هفتم قرار دارد، حال آن که اگر آسمان هفتم را بهصورت سیارهای تصور نماییم، آغاز و پایانی برای یک سیاره کروی متصور نیست.

از جمع آیات ﴿وَ لَقَد رَآهُ نَزلَةً أُخرى عِندَ سِدرَةِ المُنتَهى عِندَها جَنَّةُ المَأوى﴾ (نجم/۱۳-۱۵) و این روایات استفاده میشود که جنةالمأوی نیز در آسمان هفتم است. «عَنِ ابنِ عَبَّاسٍ أَنَّ رَسُولَ اللهِ ص قَالَ لِعَلِیٍّ ع یَا عَلِیُّ إِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَرَضَ مَوَدَّتَنَا أَهلَ البَیتِ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَ الأَرضِ فَأَوَّلُ مَن أَجَابَ مِنهَا السَّمَاءُ السَّابِعَةُ فَزَیَّنَهَا بِالعَرشِ وَ الکُرسِیِّ ثُمَّ السَّمَاءُ الرَّابِعَةُ فَزَیَّنَهَا بِالبَیتِ المَعمُورِ ثُمَّ السَّمَاءُ الدُّنیَا فَزَیَّنَهَا بِالنُّجُومِ ثُمَّ أَرضُ الحِجَازِ فَشَرَّفَهَا بِالبَیتِ الحَرَامِ»؛ «از ابنعباس نقل است که پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم به علی علیهالسلام فرمود: ای علی خداوند عزوجل مودت ما اهلبیت را بر آسمانها و زمین عرضه کرد پس اولین آنها که پذیرفت آسمان هفتم بود پس آن را با عرش زینت بخشید سپس آسمان چهارم پس آن را با بیتالمعمور تزیین نمود سپس آسمان پایین پذیرفت پس آن را با ستارگان زینت داد سپس زمین حجاز پس آن را مشرف به بیتالحرام نمود (مجلسی، ۱۴۰۳ق: ۲۷/۲۸۱).

«انتَهَى النَّبِیُّ ص إِلَى السَّمَاءِ السَّابِعَةِ وَ انتَهَى إِلَى سِدرَةِ المُنتَهَى قَالَ فَقَالَتِ السِّدرَةُ مَا جَاوَزَنِی مَخلُوقٌ قَبلَکَ»؛ «پیامبر در معراج به آسمان هفتم منتهی گشت و به سدرةالمنتهی رسید پس سدرة گفت مخلوقی قبل از تو از من نگذشته است» (صفار محمد ابن حسن، ۱۴۰۴ق: ۱/۱۹۲). الجَهوَرِیُّ قَالَ هَذَا صَوتُ طُوبَى قُلتُ أَیَّ شَیءٍ یَقُولُ قَالَ یَقُولُ وَا شَوقَاه إِلَیکَ یَا عَلِیَّ بنَ أَبِی طَالِبٍ ع»؛ «از امام باقر از پدرانش از پیامبر اکرم صلوات الله علیهم نقل است که فرمود: هنگامی که به آسمان برده شدم پس در آسمان پایین واقع شدم تا اینکه در آسمان ششم قرار گرفتم پس در مقابل درختی قرار گرفتم که درختی بهتر و بزرگتر از آن ندیدهام.

مولا صالح مازندرانی در پاسخ به این اشکال و اشکالهای مشابه گفته است: «شکی در این نیست که همه آنچه پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم حکایت کرده است از چیزهایی که در راه مسجدالاقصی یا در آسمانها دیده متعلق به عالم غیب از بهشت و دوزخ و ملاقات با خداوند و فرشتگانش و ارواح پیامبران و غیر آنها است. در این عکسها ، منظرهای از صخرههای تیز و نمودهای هموار دیده میشود.

ونوس اغلب بسیار روشن است که به راحتی توسط چشم انسان بدون در نظر گرفتن نور در طول روز دیده میشود. در حال حاضر مهندسان چندین کشور در حال مطالعه روشهایی برای افزایش طول عمر فضاپیماهای رباتیک در محیطهای سخت هستند. او دو علت دیگر- نمونه ای و آلی- را در نظام فکری سقراط-افلاطون نادیده گرفته است، از این رو درک مبانی فکری بسیاری از اندیشمندان، بویژه ایرانیها را که نوافلاطونی می اندیشند، مشکل ساخته است. افلاطون علت نمونه ای را این گونه تعریف می کند: صانع کل آفرینش برای ساختن عالم به زندةجاوید مینگریست.

دیدگاهتان را بنویسید