تحقیق در مورد سیاره نپتون + متن انگلیسی – دانشچی

تلسکوپ فضایی قدرتمند هابل، هرچند با مشکلات اما همچنان به گسترش اطلاعات بشر از کیهان ادامه میدهد و در سال ۲۰۲۱ هم توانست شگفتیهای زیادی از جمله دربارهی سیارههای بیرونی منظومهی شمسی ثبت کند که حالا بخشی از این یافتهها طی برنامهی میراث جوی سیارههای بیرونی، منتشر شده است. بهطرزی قابل توجه، طوفان شش ضلعی نمادین زحل که برای نخستین بار در سال ۱۹۸۱ توسط فضاپیمای وویجر ۲ کشف شد، در سال ۲۰۲۰ به سختی قابل تشخیص بود اما دوباره در سال ۲۰۲۱ به وضوح دیده میشود. این دو قمر نخستین قمرهای کشف شده ی اورانوس هستند.

در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی، ناسا «پایونیر ۱۰» (Pioneer 10) و «پایونیر ۱۱» و همچنین «وویجر ۱» (Voyager 1) و «وویجر ۲» برای نخستین بار سفری طولانی را به منظومهی شمسی بیرونی انجام دادند. بنابراین با وجود تصاویر نزدیکی که فضاپیماهای رباتیک از این سیارهها ارسال میکنند، هابل پیوسته از این جهانهای دور باردید میکند تا شگفتیهای تازهای را آشکار کند و بینش تازهای از آبوهوای سرکش آنها که توسط نیروهای پویای هنوز ناشناخته در زیر ابرها شکل میگیرد، ارائه میدهد. جایی در آمریکای لاتین وجود دارد که انگار زمینی نیست، جایی که انگار سرزمین بیگانگان فضاییست؛ آنها که سرزمین سالار دی یویونی را دیدهاند می گویند یکی از تماشاییترین چشم اندازهای جهان است.

تلسکوپ کهنهکار هابل که این روزها با توجه به یک مشکل نرمافزاری در حالت خواب قرار دارد، سالهاست که چشم بشر را به دور و نزدیک کیهان باز کرده است و ناسا و آژانس فضایی اروپا امیدوارند که با وجود مشکلات ایجاد شده، تا میانهی دههی آینده همچنان به فعالیت خود ادامه دهد. اگرچه این مسئله برای نزدیکترین رویکرد مشکلی نیست، اما وقتی سیارات در یک طرف خورشید قرار دارند، مشکل دیگری وجود دارد.

دلیل قطعی این امر هنوز مشخص نیست، اما به نظر بعضی ستاره شناسان جهت چرخش سیاره زهره نیز زمانی مانند سایر سیارات بوده ، اما بر اثر تصادم با یک سیاره یا سیارک دیگر ، این جهت معکوس شده است. بیشتر این حفره ها یا دهانه ها به همان گونه که در مورد حفره های مناطق کوهستانی ماه صادق است. این غولهای گازی، همگی جو چرخشی عمیقی دارند که بیشتر آن از عناصر اولیه تشکیل شدهاند و در حقیقت این سیارات سطح جامد ندارند. علت بالا رفتن استوا و فرو نشستن قطب ها در سیاره نپتون به این دلیل است که مقدار متان، اتان و اسیتیلن در استوا بیشتر از قطبین است.

اما دلیل این جذابیت احتمالاً کنار هم قرار گرفتن مواردی است مانند آتشفشان های فعال، بیابان نمک و آبفشانها. همه این موارد ارتباط زیادی با یک طرح نبردی دارد که هراکلس در نقش اصلی آن قرار دارد و رالف فاینز آن را به خوبی ایفا کرده است. بهعنوان هواشناس منظومهی شمسی، نظارت فوقالعاده دقیق هابل از این غولهای باشکوه به اخترشناسان بینش خوبی دربارهی یک زیبابین همیشه متغیر از آبوهوای جهانهای دیگر میدهد. این برنامه نماهای سالانه و سراسری از سیارات خارجی منظومهی شمسی را برای کاوش تغییرات در طوفانها، بادها و ابرهای آنها ارائه میدهد. هیولاهای بخش بیرونی منظومهی شمسی که از ۷۸۰ میلیون تا ۴٫۵ میلیارد کیلومتر امتداد دارند، به همان اندازه که مرموز هستند، آنقدر از خورشید دورند که آب در آنها فورا به یخ جامد تبدیل میشود.

همچنین درست بالای خط استوای مشتری، پژوهشگران به نمایان شدن چندین طوفان جدید که در دوران وویجر به آنها «بارج» (Barges) گفته میشد، اشاره کردند. در حالی که چند سالی است که خط استوا از ظاهر سنتی سفید و بژ خود تغییر کرده است، دانشمندان از یافتن رنگ نارنجی پررنگتر در تصویربرداری اخیر هابل شگفتزده شدند، زیرا انتظار داشتند که این منطقه همچنان لایهی مه مایل به قرمز خود را از دست بدهد. درک eklіptics ، خط راه Sontsya در سراسر آسمان برای rіk.

دو عامل طول عمر هابل و نقطهی دید منحصربهفرد آن به منجمان فرصتی ویژه برای بررسی سالانهی سیارات بیرونی داده است. یکی از پدیده هایی که در طول سال خیلی رخ می دهد اختفاء است. جرم زحل ۹۵ برابر و حجمش ۸۳۳برابر زمین است و این بدان معنی است که چگالی زحل بسیار کم و حدود ۷/۰ گرم بر سانتیمتر مکعب است بنابراین زحل می تواند روی آب بایستد. بر اساس بررسیهایی که بعدها و توسط ابزارهای پیشرفتهتر و از جمله تلسکوپ فضایی هابل صورت گرفت، مشخص شد چگالی پلوتو بین 1.8 تا 2.1 گرم بر سانتیمتر مکعب است، یعنی 50 تا 70 درصد این سیاره را سنگ و 50 تا 30 درصد آن را یخ تشکیل داده است.

اما از قعر زمین بسیاری بخارهای گرم نمودار شود و حکم ستاره را دفع کند و غلبه به آن باشد. دریاچه کلیلوک آنقدر جذاب و عجیب است که میتوان تصور کرد متعلق به کره زمین نیست. Gliese 667 C c دومین سیاره از ستاره کوتوله سرخ Gliese 581 در صورت فلکی ترازو است که با ما 20 سال نوری فاصله دارد. پژوهشگران همچنین خاطرنشان میکنند که یک ویژگی به نام «لکهی سرخ کوچک» (Red Spot Junior) در زیر لکهی سرخ بزرگ، جایی که هابل بهتازگی افزایش سرعت بادها را شناسایی کرده است، هنوز هم رنگ بژ تیرهتری دارد و با رشتهای از طوفانهای سفید پادچرخند به جنوب سیاره پیوند میخورد.

درهمین حال ستاره پروکسیما قنطوروس که جزئی از سامانه ستاره ای آلفا قنطورس به شمار می رود، ستاره ای سرخ رنگ بوده که در فاصله 4.2 سال نوری از زمین و نزدیک ترین ستاره به خورشید و در صورت فلکی قنطورس واقع است. شبکه تلویزیونی یورونیوز و سی ان ان روز پنجشنبه گزارش دادند: دانشمندان علم نجوم توانسته اند این سیاره که حالتی صخره ای و شبیه به کره زمین دارد را پیرامون خورشیدی به نام ‘ پروکسیما قنطوروس’ (Proxima Centaur) که نزدیک ترین خورشید به خورشید منظومه شمسی درکیهان محسوب می شود، کشف کنند. به گزارش سی ان ان، ‘آنسگار رینر’ (Ansgar Reiners) ستاره شناس درمورد این اکتشاف گفت که دمای این سیاره با توجه به فاصله ای که از این ‘خورشید’ (ستاره) دارد ، این امر را ممکن می سازد که آب به شکل مایع بر روی آن وجود داشته باشد.

بنابراین گزارش این سیاره جدید که ‘پروکسیما بی’ (Proxima B) نامگذاری شده، در فاصله و مداری از ستاره پروکسیما قنطوروس قرار دارد که احتمال وجود آب بصورت مایع در آن می رود. سیاره پروکسیما بی در فاصله 4.2 سال نوری و یا 40 تریلیون کیلومتری زمین قرار دارد. اگر به دنیای فشن و یا مد علاقهی زیادی دارید و تماشای لباسهای حیرتانگیز و طراحیهای بینظیر شما را شگفتزده میکند، پیشنهاد میکنیم حتما فیلم کروئلا را تماشا کنید. اگر دلتان میخواهد یک منظره از کره ماه ببینید، لازم نیست سوار سفینه فضایی شوید و برای دیدن آن کلی هزینه کنید، کافی است به اروپا بروید.

همچنان که متخصصان برای طولانیتر کردن عمر هابل تلاش میکند، تلسکوپ تازهنفس جیمز وب هم قرار است بهزودی راهی آسمان شود تا طی روندی طولانی و پیچیده در مدار خود مستقر شود و نگاه تازهای را فراروی بشریت بگشاید. نگاه جدید هابل به زحل در ۱۲ سپتامبر (۲۱ سپتامبر) تغییرات رنگی سریع و شدید نوارهای نیمکرهی شمالی سیاره را نشان میدهد، جایی که اکنون اوایل پاییز است. این تصویر که توسط Landsat ۸ گرفته شده است، تضاد رنگی چشمگیر بین دریای شنی نامیب، تنها بیابان ساحلی جهان که بیش از ۱۰۰۰۰ مایل مربع (۲۶۰۰۰ کیلومتر مربع) را پوشش میدهد و کوههای سنگی نامیب را نشان میدهد.

به گفته رصدخانه زمین ناسا، در این مدت، ماهوارهها بیش از ۹ میلیون تصویر از سطح سیاره گرفته اند که در بیش از ۱۸۰۰۰ مقاله علمی استفاده شده است. گمان کنم شهریار کوچولو براى فرارش از مهاجرت پرندههاى وحشى استفاده کرد. در سال 1971 Mariners 6 به دور مریخ چرخید و حدود 80 درصد این سیاره را نقشهبرداری کرد و آتشفشانها و درههای آن را کشف کرد. این سلولهای قرمز دراز را میتوان بهعنوان گردابههای سیلیکونی تعبیر کرد که از نظر ظاهری متفاوت هستند.

اما دیگر مکان عجیب و غریب دنیا در بپوی ژاپن واقع است؛ ۹ چشمهٔ آب گرم قرمز رنگ که با هم یک دریاچه را تشکیل دادهاند، که گاهی ۹ جهنم بپو نیز خوانده میشوند. رنگ قرمز این دریاچه به دلیل فراوانی عنصر آهن در آب آن است. رنگ ماسهها به دلیل وجود اکسید آهن، قرمز مایل به نارنجی به نظر میرسد. پژوهشگران انگلیسی، سرانجام توانستند با کمک “تلسکوپ جمنای”، دلیل بوی بد اورانوس را تشخیص دهند. تصویر هابل از زحل، این سیاره را پس از فصل زمستان در نیمکرهی جنوبی به تصویر میکشد که در رنگ مایل به آبی مشهود است.

«ایمی سایمون» (Amy Simon) از مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا گفت: «هر بار که دادههای جدیدی دریافت میکنیم، کیفیت تصویر و جزئیات در ویژگیهای ابری همیشه مرا غافلگیر میکند. تصاویری که به تازگی توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده ابعاد جدیدی از اسرار فضا را به زمین آورد. شرکت اسپیس ایکس، هزینه ساخت شهرک قابل سکونت روی سطح مریخ را ۱۰۰ میلیارد تا ۱۰ تریلیون دلار برآورد میکند و قصد دارد از محل بلیتهای فروخته شده این مبلغ را تامین کند. تصاویری که معمولاً از تایتان گرفته میشوند به خاطر لایهی ضخیمی از گردوغبار به رنگ نارنجی هستند اما در تصاویر جدید دریاچههایی از اتان، متان و پروپان مایع روی سطح این قمر دیده میشود.