سیاره مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی – علمیها

از نیمه دوم سال گذشته در آسمان بالا بوده است و برای دیدن آن نیازی به تجهیزات خاصی ندارید. چرا کمرون که جهانی چنین متفاوت در سال 2154 میلادی خلق کرده، تجهیزات نظامی انسانها را در حد اندکی بالاتر از سطح تجهیزات امروز نگه داشته است و مثلا نظیر جنگهای ستارهای حجم عظیمی از سلاحهای غیرمعمول و مناسب بازیهای کامپیوتری را به کار نگرفته است؟ پس چرا اینقدر آهن روی سطح مریخ اکسید شده یا با اکسیژن ترکیب شده است؟ پرسشی که در این جا وجود دارد این است که چرا مقادیر بالای آهن در سطح مریخ اکسید یا با اکسیژن ترکیب میشود؟

این ترکیب از دو اتم آهن و سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. مطمئناً، در اثر نوعی هوازدگی به تدریج آهن موجود در مریخ زنگ می زد. یا آیا اکسیداسیون به تدریج طی میلیاردها سال اتفاق افتاده است، زیرا نور خورشید با تجزیه دی اکسید کربن و سایر مولکول های موجود در جو، اکسیدان هایی مانند پراکسید هیدروژن و ازن تولید می کند؟ به دلیل یونانیان باستان آنها را سیاره یا “سرگردان” نامگذاری کردند.

سایه خونین این سیاره – حتی از میلیون ها مایل دورتر قابل مشاهده است – باعث شد این نام با نام خدای جنگ رومی بسته شود، در حالی که سایر تمدن ها نیز این سیاره را به عنوان آنچه از ویژگی های اصلی آن بود، نامگذاری کردند. در توصیفِ آن اپیزود پُرسیدم: «گرچه اپیزود چهارمِ فصل چهارم که به اژدهادار شدنِ مورتی اختصاص داشت تاکنون بهطور جمعی بدترین اپیزود سریال شناخته میشد، اما حتی مشکل اصلی آن اپیزود نه ایده و محتوای آن، بلکه اجرای ضعیف و سرسریاش بود. خبر خوب این است که با مراجعه به سایت فیدیبو میتوانید نسخه اصلی و با کیفیت آن را دانلود کتاب کنید.

آیا اگر خوب جستوجو کنیم میتوانیم نکتهی قابلتوجهای را در لابهلای استفراغِ مُتعفنِ این اپیزود پیدا کرد؟ لیوانِ این اپیزود پیش از اینکه فرصتی برای پُر شدن داشته باشد، با بیزاری به دیوار کوبیده و متلاشی شده است». هر چه تعداد سیارات فراخورشیدی کشف شده بیشتر باشد، اطلاعات و درک ما از نحوه تشکیل، رفتار و ویژگیهای سیارات سنگی بیشتر میشود. اما به هر حال چرا مریخ قرمز است؟ از آنجا که هنوز هیچ کس توضیح درست را نمی داند ، رنگ مریخ به تعبیری هنوز یک رمز و راز است.

در اساطیر، آسمان را با یک یا دو مثلث در شکل کوه نشان میدادهاند و هوای بارانی شکل حوضچهای پایین آن، ماه هم بهصورت درختی روی قله نشان داده میشد (صمدی، 1367). وجه تشابه ماه با درخت در آرامش هر دو است. توضیح ساده برای رنگ سیاره سرخ این است که سنگ، خاک یا سطح آن، حاوی مقدار زیادی اکسید آهن است – همان ترکیبی که باعث زنگ زدن و قرمزی رنگ آن ها می شود.

این سیاره هسته ای دارد، اما آهن زیادی نیز در لایه های بالایی آن وجود دارد. نیمهی دوم فصل پنجم ریک و مورتی با اپیزودی که به جنگِ بوقلمونیِ ریک و رئیسجمهور میپردازد، آغاز میشود؛ با اپیزودی که به تلاش ریک برای جمعآوری قطعاتِ رُباتهای غولپیکرِ انیمهای اختصاص دارد، یکی از بیرمقترین اپیزودهایش را ارائه میکند؛ با اپیزودِ قدرتمندی که از فرمولِ داستانگوییِ درخشش ابدی یک ذهن پاک برای گشتوگذار در خاطراتِ مشترک ریک و آدمپرندهای استفاده میکند، ادامه پیدا میکند؛ با اپیزودِ خندهداری که ریک دو کلاغ را بهعنوان وردستهای جدیدش جایگزینِ مورتی میکند، جلو میرود و درنهایت، به اپیزود فینالی منتهی میشود که خط داستانیِ مورتی شرور را به سرانجامی آخرالزمانی میرساند.

از این لحظه، گذر آغاز میشود. در آغاز اپیزود، پس از اینکه مجسمهی آزادی هدفِ شلیک تفنگِ لیزری ریک قرار میگیرد، ظاهر دروغینش فرو میریزد و معلوم میشود که آن در تمام این مدت یک رُباتِ استیمپانکیِ ویرانگر از سوی فرانسویها بوده است (تازه لیزر در بین راهِ سر مجسمهی آبراهام لینکن را هم ذوب میکند!)؛ وقتی ریک و مورتی به درونِ اعماقِ سیاهچالههای کاخ سفید سقوط میکنند کشف میکنند که فرانکلین روزولت (سی و دومین رئیسجمهور ایالات متحده در دوران جنگ جهانی دوم) که حکم موش آزمایشگاهیِ تولید واکسن فلج اطفال را داشته است، به یک جانورِ نیمهانسان/نیمهعنکبوتِ مخوفِ زیرزمینی بدل شده است.

و هر دو اپیزود به یک افشای مشابه منتهی میشوند؛ چیزی که در اوایل اپیزود بهطور گذرا به آن اشاره شده بود، در پردهی سوم برای نجاتِ قهرمانان ظاهر میشود (اسبهای انساننمای همنوعخوارِ زیرزمینی در اپیزود چهارم و نژادِ رُباتهای بیگانه در اپیزود ششم). شاید اشاره فرشته گان در موضوع خلقت آدم در قرآن و اویل سوره بقره در مورد خلقت موجودی که خونها می ریزد و فساد ها برپا می کند به سابقه چنین رویدادی بر روی مریخ بوده باشد .یعنی در گذشته ای قبل از خلقت آدم , به سبب فساد اهالی مریخ و بی ایمانی آنها گروهی از شیاطین از نوع جن بر آنها ظاهر و تسلط یافته اند و بر روی مریخ جنگی بزرگ میان ساکنان آن روی داده و نسل همه آنها را منقرض کرده است و طوفان های پی در پی سنگ و غبار بر سطح مریخ بیز هیچ اثری از آثار آنها را باقی نگذاشته است و این به مانند عذابی است که در نتیجه گناهان مریخیان و فساد آنها روی داده است.و تنها فرشتگان برای تسبیح و تقدیس خداوند در آنجا باقی مانده اند (و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک).

به این دلیل که هیچ کس هنوز توضیح درست این پرسشها را نمیداند، قرمز رنگ بودن سطح مریخ هنوز هم در هالهای از ابهام است. حلقه سوم به دلیل شفافیت به گاسامر (Gossamer) معروف است. قطر آن حدود 38 کیلومتر فاصله دارد، و حلقه را می توان از فضا دیده می شود. فاصله این سیاره از خورشید ۲۲۸ میلیون کیلومتر است. پس از گذشت یک ربع، تمام سیارات سنگی را پشت سر گذاشتهایم.

اورانوس متمایل به پهلوی خود است .ستاره شناسان گمان می کنند که احتمالا یک شی بزرگ به شدت به این سیاره برخورد کرده و سبب تمایل بیشتر آن به یک سمت شده است . تفاوت مهم این سیاره با زمین در عدم گردش سیاره به دور خود است. پادشاه با عجله گفت: -بهات امر مىکنیم از ما سوال کنى. این سیاره حدود ۱.۲ برابر زمین است که در کنار تراکم بیشتر باعث شده جرمی دو برابر زمین ما داشته باشد. از دیر باز ایرانیان مریخ را بهرام یا خدای جنگ نام گذاری می نمودند زمانی این سیاره همچون زمین دارای اکسیژن و رودخانه ها و دریا و دریاچه بوده است و موجوداتی بر روی آن می زیسته اند.ولی جنگی بزرگ میان آنها باعث انقراض آنها گردید و همو گلوبین خون آنها اکسیژن موجود در جو سیاره را به خود جذب نمود و سطح آن و آسمان آن رنگ خون گرفت و به این ترتیب , حیات در این سیاره دگرگون شد و این موضوع عبرتی شد برای ساکنان زمین .