سیاره کوتوله (۲): پلوتون سیاره نیست ولی پنج قمر دارد! – دکتر مجازی

ستارگان برای انسانهای روی زمین نقاط کوچک و درخشندهای در آسمان به شمار میروند، اما درواقع هر ستاره جسمی فوقالعاده بزرگ از جنس گازهای فوقالعاده داغ است؛ بنابراین سوال اینجاست که بشر چگونه میتواند وزن این اجرام آسمانی را از راه دور اندازهگیری کند؟ بعدها به اندازه کافی فرصت خواهید داشت که اطلاعات تخصصی خودتان را به رخ آنها بکشید بنابراین سعی نکنید با برگزاری سخنرانیهای تخصصی (مثلا شبیه سازی کرمچاله ها در شتاب دهنده های ذرات !!!!! یا کیهان شناسی نسبيتی !!!!) مردم را دچار سرگیجه کنید. برای مثال، سفینه کپلر که ساخته شده و کنترل میشه از اینجادر شهر بولدر(کلرادو)، فضایی در آسمان به اندازه یک تمبر پستیرا مورد بررسی داشته است برای چندین سال، و هزاران سیاره یافته است — در فضایی به اندازه یک تمبر پستی از آسمان که ما فکر میکنیم تفاوتی بابقیه جاهای آسمان ندارد.

مواد حلقه اندازه های گوناگونی، از چند میکرومتر تا چند ده متر، دارند. در چند سال اول موقعیت رصد شده ی اورانوس نسبت به نقشه ی دولامبر یکی بود ولی به مرور زمان اختلافاتی بین این دو دیده شد . اگر برای اولین بار از دریچهی یک تلسکوپ به سیاره زحل نگاه کنید با منظرهای مواجه خواهید شد که احتمالا نفس را در سینهتان حبس خواد کرد. اما توجه داشته باشید که با همین فناوریها سفر به مریخ و بازگشت به کره زمین دستکم 500 روز بهطول میانجامد و البته اگر بخواهیم منطقیتر به این مسئله نگاه کنیم، دانشمندان ناسا این روزها سفر یاد شده را بین 650 تا 900 روز انجام میدهند و در هر بار باید منتظر بمانند تا مدارهای زمین و مریخ در شرایط ویژهای قرار بگیرند تا عملیات بازگشت به خانه مهیا شود.

مریخ همان سیارهای است که در طی تحقیق در مورد منظومه شمسی تصور میکردند میتواند خانه دومی برای انسانها باشد. در سالهای اخیر، در پی مطالعات انجام شده بر روی سنگ آسمانی ALH84001 و کشف میکروب های فسیل شده در آن، مجددا بحث های گوناگونی درمورد وجود حیات در مریخ در گرفت و باعث اختلاف نظر در مجامع علمی شد. این ستارههای عظیم باعث ایجاد مجدد فرایند یونیزاسیون شده و بسیاری از عناصر سنگین جهان آغازین را به وجود آوردند.

اما چه چیز در باره سیاره OTS 44 باعث شده تا آن را به عنوان یکی از مرگبارترین سیاره جهان تلقی کنیم؟ آواتار به کارگردانی جیمز کامرون در سال 2009 منتشر شد و توانست بعد از اکران مجدد در سالهای 2020 و 2021 با فروش ۲ میلیارد و ۸۴۷ میلیون دلاری، عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینما را از آن خود کند. این فیلم در ماه دسامبر 2021 اکران خواهد شد و برخی مردم منتظرند تا بهترین فیلم فضایی 2021 را ببینند. او نه تنها سالها صبر کرده تا فناوری تصویربرداری زیرآب پیشرفت کند، بلکه قصد دارد از جلوه سهبعدی بدون نیاز به عینک هم در این فیلم استفاده کند.

ما طی ۲۰ سال، از دانستن صفر سیاره ی خارج منظومه شمسی، به الان که بسیار زیادند، پیشرفت کرده ایم. این تنها سیاره ایست که ما به عنوان قابل حیات میشناسیم، هرچند به زودی ما بیشتر خواهیم شناخت. عکسی ترکیبی از قمر اروپا (Europa) که با کنار هم گذاشتن 12 فریم مختلف به دست آمده است؛ اروپا قمر مشتری بوده و به عنوان یکی از اصلیترین کاندیداهای میزبانی حیات در منظومه خورشیدی ما شناخته میشود.

اما از آنجا که پلوتو ن نزدیک به 76 سال به عنوان سیاره ای ژرف قلمداد می شد ،اطلاعاتی در مورد نحوه کشف شدن و ویژگی های این جرم ارائه می گردد . آخرین سیاره کوتوله ای بود که کشف شد. در این قلمرو تاکید در وابستگی متقابل میان شخص و مکان، در مشخصات فردی صورت می گیرد و انسان تحت تاثیر عوامل طبیعی و منطقه ای که در آن زندگی می کند قرار می گیرد.

بعید است کسی این کتاب را نخوانده باشد، اما اگر شما جزء افرادی هستید که هنوز این کتاب را نخواندهاید پیشنهاد میکنم در سریعترین زمان ممکن آن را مطالعه کنید. یکی از روشهای محاسبه وزن یک ستاره کشف ارتباط میان جرم ستاره و قدرت گرانشی است که تولید میکند. متخصصان حوزه اخترفیزیک ارتباطی موفق به کشف ارتباطی میان توان خروجی یک ستاره و جرم آن شدهاند، بدینترتیب با محاسبه درخشندگی یک ستاره میتوان وزن آن را به صورت تقریبی به دست آورد. شما در این بازی با تعیین حروفی که شکل صحیح نوشتار یا املای حیوانات را نشان می دهد می توانید مرحله به مرحله پیشرفت کنید و همچنین بتوانید به نتایج درخشانی در زمینه یادگیری واژگان زبان انگلیسی و تشخیص و تفکیک کلمات مختلف دست پیدا کنید.

در حالی که فیزیک کیهان نظری به دنبال کسب اطمینان از صحت نتایج به دست آمده از مدلهای تحلیلی و تحلیلهای کامپیوتری است. قطر زحل 72000 مایل یعنی 5/9 برابر قطر زمین است. جی۴۳۶. این سیارهها به «نپتونیهاً معروف شدهاند، به خاطر اینکه آنها تقریبا به جرم سیارهای آن نزدیک هستند (۱۷ برابر زمین). نام دیسنومیا نیز که توسط مایکل براون پیشنهاد شدهبود، توسط گروه کاری نامگذاری سیستم سیارهای پذیرفتهشد. این دو رشته در کنار یکدیگر رشته کاملی را ایجاد میکنند که اخترشناسی نظری نام دارد و یافتههای شهودی را توصیف میکند.

در حقیقت سیاره زهره با وجود فاصله بیشتر از خورشید دمای بالاتری را تجربه میکند. در واقع دمای روز در عطارد اغلب اوقات به ۴۵۰ درجه سانتی گراد می رسد که این دما برای ذوب کردن سرب کافی خواهد بود و در مقابل نیز در شب دمای آن به منفی ۱۸۰ درجه سانتی گراد کاهش می یابد. بنابر این اخترشناسان با تعیین نوع تابش یک جسم و مقدار آن میتوانند دمای آن جسم را تعیین کنند. بنابر این از زمان کشف آن در سال ۱۸۶۴ تا کنون، فقط یک بار به دور خورشید گشتهاست.

باگذشت زمان این کهکشانها مواد بیشتری را به درون خود کشیدند و گروهها و خوشههای کهکشانی و در نهایت ابرخوشههای عظیم شکل گرفتند. سامانه خورشیدی درون کهکشان راه شیری در حال چرخش است که کهکشانی مارپیچی و بستهاست که یکی از اعضای اصلی کهکشانهای Local Group محسوب میشود. در بزرگنمایی ۱۰۰ هزار برابر با میکروسکوپ الکترونی، ساختارهای کرم مانندی دیده میشود که دانشمندان آنها را مشابه سنگوارههای زیست ابتدایی میدانند. به علاوه، تخمین ها میگویندبین ۴۰ تا ۱۰۰ میلیارد هستند از میان آن سیاراتکه قابل سکونتند فقط در کهکشان ما.